عدم آگاهی افراد مبتلا به دیابت در مورد بیماریهای لثه

 12 مه 2017- یک نظر سنجی جدید نشان داد که به 50 درصد از افراد مبتلا به دیابت، هیچگونه اطلاعاتی در مورد افزایش خطر بیماریهای لثه به دلیل دیابت، از طرف دندانپزشکان ارائه نمی شود.

ابتلا به دیابت، خطر بیماریهای لثه یا پریودنتیت را افزایش می‌دهد، علت آن بالا بودن قندخون به مدت طولانی است که موجب افزایش گلوکز در بزاق شده و می‌تواند منجر به بیماریهای لثه گردد، برای ترویج آگاهی در این زمینه در "روز آگاهی از سلامت لثه" در بریتانیا، انجمن دیابت بریتانیا با همکاری جامعه‌ی پریودنتولوژی بریتانیا تلاش کردند تا آگاهی در مورد لثه و سلامت دهان و دندان را در میان جامعه‌ی دیابتی افزایش دهند.

در نظر سنجی فعلی بر روی سلامت لثه از 700 فرد مبتلا به دیابت در مورد عوامل خطر بیماریهای لثه و چگونگی پیشگیری از آنها سوالاتی پرسیده شد.

50 درصد از این افراد از این خطر ابتلا به بیماری لثه آگاهی نداشتند و یک سوم از افراد شرکت کننده از این موضوع که دیابت بر سلامت لثه‌ها تأثیر می‌گذارد، مطلع نبودند، با وجود این 75 درصد از این افراد در پاسخ‌های خود به خونریزی لثه، اشاره کردند.

پرفسور Ian Needleman رئیس جامعه‌ی پریودنتولوژی بریتانیا می‌گوید: بیماری لثه یکی از عوارض بخوبی شناخته شده‌ی دیابت است و باعث اختلال در کیفیت زندگی این افراد می‌شود. این بیماری می‌تواند بر کنترل دیابت تأثیر گذارد و با نتایج سلامت عمومی ضعیف‌تر در ارتباط است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد، بیماری لثه نیز می‌تواند سبب افزایش قند خون در افراد مبتلا به دیابت شود و این دو بیماری ذاتاً با یکدیگر در ارتباطند.

 Charlotte Summers از انجمن دیابت بریتانیا گفت: شرکت در این کمپین و افزایش آگاهی در مورد ارتباط بیماریهای لثه و دیابت در میان جامعه‌ی دیابتی و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود، نتایج این نظر سنجی نشان می‌دهد آموزش بیشتر در مورد این بیماریها، کلید اصلی است وهدف ما کمک به جامعه‌ی دیابت برای دسترسی به اطلاعات و آموزش کافی، به منظور تقویت نتایج سلامت این افراد است.

این نظر سنجی 6 ماه بعد به منظور ارزیابی تأثیرات روز آگاهی از سلامت  لثه، در بهبود آموزش بیماریهای لثه در میان جامعه‌ی دیابتی، مجدداً انجام خواهد شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/may/survey-reveals-lack-of-gum-disease-awareness-in-people-with-diabetes-90048454.html